Translate

Sunday, May 21, 2023

Croatian: Prva knjiga: 1. poglavlje.

MNOGO je sati u kojima sam razmišljao o priči koja je izložena na sljedećim stranicama. Vjerujem da moji instinkti nisu pogrešni kada me navedu da napustim račun, jednostavno, onako kako mi je uručen. I sam rukopis [MS] - morate me zamisliti, kad mi je prvi put dat na čuvanje, kako ga radoznalo okrećem i brzo, trzavo pregledavam. Mala je to knjiga; ali debeo, i sve, osim posljednjih nekoliko stranica, ispunjenih neobičnim, ali čitljivim rukopisom, i pisati vrlo blizu. Dok pišem, u nosnicama mi je čudan, slabašan miris vode iz jame, a moji prsti imaju podsvjesna sjećanja na mekani, "začepljeni" osjećaj dugo vlažnih stranica. Čitao sam, i, čitajući, podigao zastore nemogućeg, koji zasljepljuju um, i pogledao u nepoznato. Usred krutih, naglih rečenica lutao sam; i, trenutno, nisam imao nikakve krivnje protiv njihovih naglih priča; jer, daleko bolje od moje vlastite ambiciozne fraze, je li ova osakaćena priča sposobna vratiti kući sve ono što je stari Samotnjak, iz nestale kuće, nastojao ispričati.

Malo ću reći o jednostavnom, ukočenom prikazu čudnih i izvanrednih stvari. Leži pred vama. Unutrašnju priču mora razotkriti, osobno, svaki čitatelj, prema mogućnostima i želji. Čak i ako bi netko propustio vidjeti, kao što ja sada vidim, zasjenjenu sliku i koncepciju toga, čemu se dobro mogu dati prihvaćeni nazivi Raja i Pakla; ali mogu obećati određena uzbuđenja, jednostavno uzimajući priču kao priču.

~~~ ODMAH na zapadu Irske nalazi se maleni zaselak koji se zove Kraighten. Nalazi se na osami u podnožju niskog brežuljka. Daleko uokolo prostire se pustinja sumorne i potpuno negostoljubive zemlje; gdje se, tu i tamo u velikim razmacima, može naići na ruševine neke davno puste kolibe - bez slame i prazne. Cijela je zemlja gola i nenaseljena, sama zemlja jedva pokriva stijene koje leže ispod nje, a kojima zemlja obiluje, mjestimično se uzdižu iz tla u grebenima u obliku valova. Ipak, usprkos pustoši, moj prijatelj Tonnison i ja odlučili smo ondje provesti odmor. Slučajno je naletio na to mjesto godinu dana prije, tijekom duge pješačke ture, i otkrio mogućnosti za ribolovca, u maloj i neimenovanoj rijeci koja teče kraj malog sela.

Rekao sam da je rijeka bez imena; Mogu dodati da nijedna karta koju sam do sada pregledao nije prikazala ni selo ni potok. Čini se da su u potpunosti izmakli promatranju: doista, možda nikada ne bi postojali bez obzira na sve što prosječni vodič kaže. Moguće je da se to djelomično može objasniti činjenicom da je najbliža željeznička stanica (Ardrahan) udaljena četrdesetak milja.

Bilo je rano jedne tople večeri kad smo moj prijatelj i ja stigli u Kraighten. Stigli smo do Ardrahana prethodne noći, spavali ondje u sobama iznajmljenim u seoskoj pošti i krenuli na vrijeme sljedećeg jutra, nesigurno se držeći za jedan od tipičnih automobila za izlete.

Trebao nam je cijeli dan da završimo naše putovanje preko nekih od najtežih zamislivih staza, s rezultatom da smo bili potpuno umorni i pomalo loše volje. Međutim, šator je morao biti podignut, a naša roba pospremljena prije nego što smo mogli razmišljati o hrani ili odmoru. I tako smo krenuli s poslom, uz pomoć našeg vozača, i ubrzo smo podigli šator, na malom komadiću zemlje odmah izvan malog sela, i sasvim blizu rijeke.

Zatim smo, nakon što smo spremili sve svoje stvari, otpustili vozača, jer se morao vratiti što je brže moguće, i rekli mu da dođe k nama nakon dva tjedna. Ponijeli smo dovoljno zaliha za to vrijeme, a vodu smo mogli dobiti iz potoka. Gorivo nam nije trebalo, jer smo u našu opremu uključili i malu peć na ulje, a vrijeme je bilo lijepo i toplo.

Tonnisonova je ideja bila kampirati vani umjesto da se smjeste u jednoj od koliba. Kako je rekao, nije bilo šale spavati u sobi s brojnom obitelji zdravih Iraca u jednom kutu, i svinjcem u drugom, dok je iznad glave razularena kolonija peradi nepristrano dijelila svoje blagoslove, i cijelo mjesto tako puno dima od treseta da je čovjeku kihnula glava samo da bi je stavio unutar vrata.

Tonnison je sada upalio štednjak i bio je zauzet rezanjem ploški slanine u tavu; pa sam uzeo čajnik i otišao do rijeke po vodu. Putem sam se morao proći pored male skupine seljana, koji su me znatiželjno promatrali, ali ne neprijateljski, iako se nitko od njih nije usudio ni riječi.

. Kad sam se vratio s napunjenim kotlićem, prišao sam im i, nakon prijateljskog kimanja, na što su mi odgovorili na isti način, ležerno sam ih upitao o ribolovu; ali, umjesto odgovora, samo su tiho odmahivali glavama i buljili u mene. Ponovio sam pitanje, posebno se obrativši krupnom, mršavom momku uz lakat; opet nisam dobio nikakav odgovor. Tada se čovjek okrenuo prema drugu i rekao nešto brzo na jeziku koji nisam razumio; i, odjednom, cijela ih je gomila počela brbljati na onome za što sam, nakon nekoliko trenutaka, pretpostavio da je čisti irski. Istovremeno su bacali mnogo pogleda u mom smjeru. Možda su minutu razgovarali među sobom ovako; tada se čovjek kojem sam se obratio okrenuo prema meni i nešto rekao. Po izrazu njegova lica pogodio sam da me on, pak, ispituje; ali sada sam morao odmahnuti glavom i pokazati da ne shvaćam ono što su htjeli znati; i tako smo stajali i gledali se, sve dok nisam čuo Tonnisona kako me zove da požurim s kuhalom. Zatim sam ih, s osmijehom i kimanjem, ostavio, a svi u maloj gomili su se nasmiješili i kimnuli, iako su im lica još uvijek odavala zbunjenost.

Bilo je očito, razmišljao sam dok sam išao prema šatoru, da stanovnici ovih nekoliko koliba u divljini ne znaju ni riječi engleskog; i kad sam rekao Tonnisonu, primijetio je da je svjestan te činjenice, i, štoviše, da to nije nimalo neuobičajeno u tom dijelu zemlje, gdje ljudi često žive i umiru u svojim izoliranim zaseocima, a da nikada nisu došli u kontakt s vanjskim svijetom.

"Volio bih da smo dobili vozača da nam prevodi prije nego što ode", primijetio sam dok smo sjedali za obrok. "Čini se tako čudno da ljudi na ovom mjestu čak i ne znaju po što smo došli." Tonnison je progunđao u znak pristanka, a zatim je neko vrijeme šutio.

Kasnije, nakon što smo donekle zadovoljili svoje apetite, počeli smo razgovarati, postavljajući naše planove za sutra; zatim smo, nakon dima, zatvorili poklopac šatora i pripremili se da se vratimo.

"Pretpostavljam da nema šanse da oni vani išta uzmu?" upitala sam dok smo se uvijali u deke.

Tonnison je rekao da ne misli tako, barem dok smo mi tu bili; i, kako je nastavio objašnjavati, mogli bismo sve, osim šatora, zaključati u veliku škrinju koju smo donijeli da držimo naše namirnice. Pristao sam na to i ubrzo smo oboje zaspali.

Sljedećeg jutra, rano, ustali smo i otišli na kupanje u rijeku; nakon čega smo se obukli i doručkovali. Zatim smo izvukli svoj pribor za pecanje i popravili ga, a do tog vremena, nakon što nam se doručak donekle slegnuo, sve smo osigurali u šatoru i zakoračili u smjeru koji je moj prijatelj istraživao tijekom svog prethodnog posjeta. Tijekom dana smo sretno lovili ribu, ustrajno radeći uzvodno, a do večeri smo imali jednu od najljepših mješalica ribe koju sam dugo vidio. Vrativši se u selo, dobro smo se nahranili od dnevnog plijena, nakon čega smo, odabravši nekoliko finijih riba za doručak, iznijeli ostatak grupi seljana koji su se okupili na pristojnoj udaljenosti da promatraju naše aktivnosti . Činili su se nevjerojatno zahvalnima, a na naše su glave natrpali planine, za koje sam pretpostavljao, irskih blagoslova.

Tako smo proveli nekoliko dana, uživajući u sjajnom sportu i prvorazrednim apetitima da istjeramo pravdu nad svojim plijenom. Bilo nam je drago otkriti koliko su seljani skloni biti prijateljski nastrojeni i da nema dokaza da su se usudili petljati u naše stvari tijekom naše odsutnosti.

U utorak smo stigli u Kraighten, a sljedeće nedjelje došli smo do velikog otkrića. Do sada smo uvijek išli uzvodno; toga dana, međutim, odložili smo svoje štapove i, uzevši nešto namirnica, krenuli u dugu skitnju u suprotnom smjeru. Dan je bio topao i mi smo se lagano vukli, zaustavivši se oko podneva kako bismo ručali na velikoj ravnoj stijeni blizu obale rijeke. Nakon toga smo neko vrijeme sjedili i pušili, nastavljajući šetnju tek kad smo se umorili od neaktivnosti.

Možda smo još jedan sat lutali dalje, tiho i ugodno razgovarajući o ovom i onom, iu nekoliko navrata zastajući dok je moj suputnik - koji je pomalo umjetnik - crtao grube skice upečatljivih dijelova divljeg krajolika.

A onda, bez ikakvog upozorenja, rijeka koju smo tako samouvjereno slijedili, naglo je završila - nestajući u zemlji.

— Blagi Bože! Rekao sam, "tko bi ikada pomislio na ovo?" A ja sam gledao u čudu; zatim sam se obratio Tonnisonu. Gledao je, s praznim izrazom lica, mjesto gdje je rijeka nestala.

U trenutku je progovorio.

U trenutku je progovorio.

. "Hajde", viknuo je nadglasavajući galamu. "Pogledat ćemo ga. Ima nešto čudno u vezi s ovim mjestom; osjećam to u kostima." I krenuo je, oko ruba ponora nalik na krater. Kako smo se približavali ovoj novoj stvari, vidio sam da nisam pogriješio u prvom dojmu. Bio je to nedvojbeno dio neke ruševne zgrade; no sada sam shvatio da nije sagrađen na rubu samog ponora, kao što sam isprva pretpostavio; ali smješten gotovo na krajnjem kraju goleme stijene koja je stršila nekih pedeset ili šezdeset stopa iznad ponora. Zapravo, nazubljena masa ruševine doslovno je lebdjela u zraku.

Stigavši ​​mu nasuprot, izašli smo na stršeći krak stijene i moram priznati da sam osjetio nepodnošljiv užas dok sam gledao dolje s onog vrtoglavog sjedišta u nepoznate dubine ispod nas - u dubine iz kojih je uvijek se dizala grmljavina vode koja je padala, i platno prskanja koje se dizalo.

Stigavši ​​do ruševine, oprezno smo se penjali oko nje i, s druge strane, naišli na masu palog kamenja i ruševina. Sama ruševina činila mi se, dok sam je sada pomno proučavao, kao dio vanjskog zida neke začuđujuće građevine, bila je tako debela i značajno izgrađena; no što je radilo u takvom položaju, nikako nisam mogao pretpostaviti. Gdje je bio ostatak kuće, ili dvorca, ili što god da je bilo?

Vratio sam se do vanjske strane zida, a odatle do ruba ponora, ostavivši Tonnisona da sustavno kopa među hrpom kamenja i smeća s vanjske strane. Zatim sam počeo ispitivati ​​površinu zemlje, blizu ruba ponora, da vidim nisu li ostali još ostaci građevine kojoj očito pripada fragment ruševine. Ali, iako sam pomno proučavao zemlju, nisam mogao vidjeti nikakve znakove koji bi ukazivali na to da je na tom mjestu ikada bila podignuta zgrada, i postao sam zbunjeniji nego ikad.

Tada sam čuo Tonnisonov plač; uzvikivao je moje ime, uzbuđeno, i, bez odlaganja, požurio sam duž stjenovitog rta do ruševine. Pitao sam se je li se ozlijedio, a onda je došla pomisao da je možda nešto pronašao.

Došao sam do srušenog zida i popeo se. Tamo sam našao Tonnisona kako stoji u maloj iskopini koju je napravio među ostacima: čistio je prljavštinu s nečega što je izgledalo kao knjiga, dosta zgužvana i oronula; i otvarajući usta, svake sekunde ili dvije, kako bi izviknuo moje ime. Čim je vidio da sam došao, predao mi je svoju nagradu, rekavši mi da je stavim u torbu da je zaštitim od vlage, a on je nastavio istraživanje. To sam, međutim, prvo učinio, provlačeći stranice kroz prste, i primijetivši da su bile tijesno ispunjene urednim, staromodnim pismom koje je bilo prilično čitljivo, osim u jednom dijelu, gdje su mnoge stranice bile gotovo uništene, zamrljane i zgužvana, kao da je knjiga na tom dijelu udvostručena. To je, saznao sam od Tonnisona, zapravo bilo onako kako je on otkrio, a oštećenje je vjerojatno nastalo uslijed pada zida na otvoreni dio.

Zanimljivo, knjiga je bila prilično suha, što sam pripisao tome što je bila tako sigurno zakopana među ruševinama.

Pospremivši knjigu na sigurno, okrenuo sam se i pomogao Tonnisonu u njegovom samonametnutom zadatku iskopavanja; ipak, premda smo uložili više od sat vremena napornog rada, prevrnuvši cijelo prevrnuto kamenje i smeće, nismo naišli na ništa više od nekoliko fragmenata slomljenog drveta, koji su mogli biti dijelovi stola ili stola; i tako smo odustali od traženja i vratili se uz stijenu, još jednom u sigurnost zemlje.

Sljedeće što smo učinili bilo je da obiđemo ogromnu provaliju, za koju smo mogli vidjeti da je bila u obliku gotovo savršenog kruga, osim mjesta na kojem je stršila stijena okrunjena ruševinama, kvareći njegovu simetriju. Ponor je, kako je to rekao Tonnison, bio ni na što nalik kao na golemi bunar ili jamu koja se strmoglavo spušta u utrobu zemlje.

Još smo neko vrijeme nastavili zuriti oko sebe, a onda smo, primijetivši da postoji čist prostor sjeverno od ponora, zakoračili u tom smjeru.

Ovdje, udaljeni od ulaza u moćnu jamu nekoliko stotina metara, naišli smo na veliko jezero tihe vode - tihe, to jest, osim na jednom mjestu gdje je neprestano žuborilo i žuborilo.

. Sada, budući da smo bili daleko od buke katarakte koja je izbijala, mogli smo čuti jedan drugog kako govore, a da ne moramo vikati iz sveg glasa, i pitao sam Tonnisona što misli o tom mjestu - rekao sam mu da nisam Ne sviđa mi se, i što prije izađemo iz toga, to bih bolje trebao biti zadovoljan.

Kimnuo je u znak odgovora i kradomice pogledao šumu iza sebe. Pitao sam ga je li išta vidio ili čuo. Nije odgovorio; ali je šutio, kao da sluša, a i ja sam šutio.

Odjednom je progovorio.

"Sviraj!" rekao je, oštro. Pogledao sam ga, a zatim daleko među drveće i grmlje, nehotice zadržavajući dah. Došla je i prošla minuta u napetoj tišini; ali nisam mogao ništa čuti, pa sam se okrenuo Tonnisonu da to kažem; a onda, čak i kad sam otvorio usne da progovorim, začuo se neobičan zvuk zavijanja iz šume s naše lijeve strane. . . . Činilo se da lebdi kroz drveće, začulo se šuštanje lišća koje se uskomešalo, a zatim tišina.

Odjednom je Tonnison progovorio i stavio mi ruku na rame. “Idemo odavde”, rekao je i počeo polako krenuti prema mjestu gdje je okolno drveće i grmlje izgledalo najrjeđe. Dok sam ga slijedio, iznenada mi je palo na pamet da je sunce nisko i da se u zraku osjeća čist osjećaj hladnoće.

Tonnison više ništa nije rekao, ali je mirno nastavio. Sad smo bili među drvećem i nervozno sam pogledao oko sebe; ali nije vidio ništa, osim mirnih grana i debla i zapetljanog grmlja. Išli smo dalje, i nikakav zvuk nije prekidao tišinu, osim povremenog pucanja grančice pod našim nogama, dok smo se kretali naprijed. Ipak, usprkos tišini, imao sam užasan osjećaj da nismo sami; i držao sam se toliko blizu Tonnisona da sam mu dvaput nespretno udario petama, iako nije rekao ništa. Minuta, pa još jedna, i stigli smo do rubova šume koja je napokon izlazila na golo kamenito područje. Tek tada sam se uspio otresti proganjajućeg straha koji me pratio među drvećem.

Jednom, dok smo se udaljavali, činilo se da se opet čuo daleki zvuk zidanja, i rekao sam sebi da je to bio vjetar - no večer je bila bez daha. Ubrzo je Tonnison počeo govoriti.

"Gledaj", rekao je odlučno, "ne bih proveo noć na tom mjestu za svo bogatstvo koje ovaj svijet ima. Ima nečeg nesvetog - đavolskog u tome. Sve mi je sinulo u trenutku, odmah nakon ti si govorio. Činilo mi se da je šuma puna gadnih stvari - znaš!" "Da", odgovorio sam i osvrnuo se prema mjestu; ali nam ga je skrivala uzvisina u zemlji.

"Evo knjige", rekao sam i gurnuo ruku u torbu. "Imate li ga na sigurnom?" upitao je, s iznenadnom pojavom tjeskobe. "Da", odgovorio sam.

"Možda ćemo", nastavio je, "iz toga nešto naučiti kad se vratimo u šator. Bolje da i mi požurimo; još smo daleko, a ne sviđa mi se sada da budem uhvaćen." ovdje u mraku." Prošla su dva sata kad smo stigli do šatora; i, bez odgađanja, dali smo se pripremiti obrok; jer nismo jeli ništa od našeg ručka u podne.

Večera je završila, maknuli smo stvari s puta i zapalili lule. Tada me Tonnison zamolio da izvadim rukopis iz svoje torbe. To sam i učinio, a onda, kako nismo mogli obojica čitati iz toga u isto vrijeme, on je predložio da to pročitam naglas. "I pazi", upozorio me je, znajući moje sklonosti, "nemoj preskočiti pola knjige." Ipak, da je samo znao što sadrži, shvatio bi koliko je takav savjet nepotreban, barem jednom. I tamo sjedeći u otvoru našeg malog šatora, započeo sam neobičnu priču o ovom rukopisu; i stoga je to rečeno na sljedećim stranicama. ...