Translate

Sunday, May 21, 2023

Norwegian: Første bok: Kapittel 1.

 

Norwegian: Første bok: Kapittel 1.

 MANGE er timene jeg har tenkt på historien som er fremsatt på de følgende sidene. Jeg stoler på at instinktene mine ikke er gale når de ber meg om å forlate kontoen, i enkelhet, slik den ble gitt til meg. Og manuskriptet [MS], selv - Du må se for deg at jeg, da det først ble gitt til min omsorg, snudde det, nysgjerrig, og foretar en rask, rykkelig undersøkelse. En liten bok er det; men tykk, og alt, spar de siste sidene, fylt med en sjarmerende, men lesbar håndskrift, og skriv veldig nært. Jeg har den rare, svake lukten av det i neseborene nå mens jeg skriver, og fingrene mine har underbevisste minner om den myke, "tette" følelsen av de lenge fuktige sidene. Jeg leste, og under lesingen løftet jeg gardinene til det umulige, som blindet sinnet, og så ut i det ukjente. Midt i stive, brå setninger vandret jeg; og for øyeblikket hadde jeg ingen skyld å anklage mot deres brå fortellinger; for, langt bedre enn min egen ambisiøse frasering, er denne lemlestede historien i stand til å bringe hjem alt det den gamle eneboeren, fra det forsvunne huset, hadde forsøkt å fortelle.

 

Om den enkle, stivt gitte beretningen om rare og ekstraordinære saker, vil jeg si lite. Det ligger foran deg. Den indre historien må avdekkes, personlig, av hver enkelt leser, etter evne og ønske. Og selv om noen skulle unnlate å se, som nå jeg ser, skyggebildet og oppfatningen av det, som man godt kan gi de aksepterte titlene himmel og helvete; likevel kan jeg love visse spenninger, bare ta historien som en historie.

 

~~~ Umiddelbart vest i Irland ligger en liten landsby kalt Kraighten. Den ligger, alene, ved foten av en lav ås. Langt rundt sprer det seg et sløsing med dystert og totalt ugjestmildt land; hvor man her og der med store mellomrom kan komme over ruinene av en lang, øde hytte – uten halmtak og grøss. Hele landet er bart og ubefolket, selve jorden dekker knapt fjellet som ligger under det, og som landet bugner av, på steder som stiger opp av jorden i bølgeformede rygger. Likevel, til tross for dens øde, hadde min venn Tonnison og jeg valgt å tilbringe ferien der. Han hadde snublet på stedet, ved en ren tilfeldighet, året før, i løpet av en lang gåtur, og oppdaget mulighetene for sportsfiskeren, i en liten og navnløs elv som renner forbi utkanten av den lille landsbyen.

 

Jeg har sagt at elven er uten navn; Jeg kan legge til at ingen kart som jeg hittil har konsultert har vist verken bygd eller bekk. De ser ut til å ha sluppet helt unna observasjon: ja, de vil kanskje aldri eksistere for alt den gjennomsnittlige guiden forteller en. Muligens kan dette delvis forklares med det faktum at den nærmeste jernbanestasjonen (Ardrahan) er rundt førti mil unna.

 

Det var tidlig en varm kveld da min venn og jeg ankom Kraighten. Vi hadde nådd Ardrahan natten før, sov der i rom som var leid på landsbyens postkontor, og dro i god tid neste morgen, og klamret oss usikkert til en av de typiske vandrebilene.

 

Det hadde tatt oss hele dagen å gjennomføre reisen vår over noen av de tøffeste sporene man kunne tenke seg, med det resultat at vi var grundig slitne og litt dårlig humør. Men teltet måtte reises, og varene våre stues bort, før vi kunne tenke på mat eller hvile. Og så satte vi i gang, med hjelp av sjåføren vår, og hadde snart teltet opp, på en liten jordlapp like utenfor den lille landsbyen, og ganske nær elven.

 

Så, etter å ha lagret alle eiendelene våre, avskjediget vi sjåføren, da han måtte komme seg tilbake så raskt som mulig, og ba ham komme over til oss på slutten av fjorten dager. Vi hadde tatt med nok proviant til å holde oss i den tiden, og vann vi kunne få fra bekken. Brensel trengte vi ikke, da vi hadde inkludert en liten oljeovn i antrekket vårt, og været var fint og varmt.

 

Det var Tonnisons idé å slå leir i stedet for å få losji i en av hyttene. Som han sa det var det ingen vits i å sove i et rom med en tallrik familie av sunne irere i det ene hjørnet, og grisestien i det andre, mens en fillete koloni av rasende fugler over hodet delte ut velsignelsene sine upartisk, og Hele stedet så fullt av torvrøyk at det fikk en kar til å nyse hodet av seg bare for å sette det innenfor døråpningen.

 

Tonnison hadde fått tent komfyren nå, og var opptatt med å skjære baconskiver i stekepannen; så jeg tok vannkokeren og gikk ned til elven etter vann. På veien måtte jeg forbi en liten gruppe av landsbybefolkningen, som så nysgjerrig på meg, men ikke på noen uvennlig måte, selv om ingen av dem våget et ord.

 

. Da jeg kom tilbake med kjelen fylt, gikk jeg bort til dem, og etter et vennlig nikk, som de svarte på samme måte, spurte jeg dem tilfeldig om fisket; men i stedet for å svare, ristet de stille på hodet og stirret på meg. Jeg gjentok spørsmålet, og henvendte meg mer spesielt til en stor, mager kar ved albuen min; enda en gang fikk jeg ikke noe svar. Så snudde mannen seg mot en kamerat og sa noe raskt på et språk jeg ikke forsto; og med en gang falt hele mengden av dem til å skravle i det jeg etter noen få øyeblikk trodde var ren irsk. Samtidig kaster de mange blikk i min retning. Et øyeblikk, kanskje, snakket de seg imellom slik; så vendte mannen jeg hadde henvendt seg til meg og sa noe. Ved ansiktsuttrykket hans gjettet jeg at han på sin side spurte meg; men nå måtte jeg riste på hodet og vise at jeg ikke skjønte hva det var de ville vite; og så ble vi stående og se på hverandre, helt til jeg hørte Tonnison ropte til meg for å skynde oss med kjelen. Så, med et smil og et nikk, forlot jeg dem, og alle i den lille mengden smilte og nikket tilbake, selv om ansiktene deres fortsatt sviktet deres forvirring.

 

Det var tydelig, reflekterte jeg mens jeg gikk mot teltet, at innbyggerne i disse få hyttene i villmarken ikke kunne et ord engelsk; og da jeg fortalte det til Tonnison, bemerket han at han var klar over det faktum, og mer, at det slett ikke var uvanlig i den delen av landet, hvor folket ofte bodde og døde i sine isolerte grender uten noen gang å komme i kontakt. med omverdenen.

 

«Jeg skulle ønske vi hadde fått sjåføren til å tolke for oss før han dro,» bemerket jeg mens vi satte oss til måltidet. "Det virker så rart for folk på dette stedet å ikke engang vite hva vi har kommet for." Tonnison gryntet med samtykke, og var deretter stille en stund.

 

Senere, etter å ha tilfredsstilt appetitten vår noe, begynte vi å snakke og la våre planer for morgendagen; så, etter en røyk, lukket vi klaffen på teltet og gjorde oss klar til å slå inn.

 

"Jeg antar at det ikke er noen sjanse for at karene utenfor tar noe?" spurte jeg mens vi rullet oss inn i teppene våre.

 

Tonnison sa at han ikke trodde det, i hvert fall mens vi holdt på; og, som han fortsatte med å forklare, kunne vi låse alt, bortsett fra teltet, i den store kista som vi hadde tatt med for å holde proviant. Jeg gikk med på dette, og snart sov vi begge to.

 

Neste morgen, tidlig, stod vi opp og tok en svømmetur i elven; etterpå kledde vi på oss og spiste frokost. Så løftet vi frem fiskeutstyret og overhalt det, og da frokosten hadde satt seg noe, gjorde vi alt trygt inne i teltet og skred av gårde i retningen min venn hadde utforsket ved sitt forrige besøk. I løpet av dagen fisket vi glade, og jobbet jevnt og trutt oppstrøms, og på kvelden hadde vi en av de vakreste fiskene jeg hadde sett på lenge. Da vi kom tilbake til landsbyen, spiste vi en god mat av dagens rov, hvoretter vi, etter å ha valgt ut noen av de finere fiskene til frokosten vår, presenterte resten for gruppen landsbyboere som hadde samlet seg på respektfull avstand for å se hva vi gjorde. . De virket fantastisk takknemlige, og hauget fjell av, det jeg antok å være, irske velsignelser over hodet vårt.

 

Slik brukte vi flere dager på å ha fantastisk sport og førsteklasses appetitt på å yte rettferdighet mot byttet vårt. Vi var glade for å finne hvor vennlige landsbyboerne var tilbøyelige til å være, og at det ikke var noen bevis for at de hadde våget å blande seg inn i eiendelene våre under fraværet vårt.

 

Det var på en tirsdag vi ankom Kraighten, og det skulle være søndagen etter at vi gjorde en stor oppdagelse. Hittil hadde vi alltid gått oppstrøms; den dagen la vi imidlertid stangene til side, og tok litt proviant og la ut på en lang tur i motsatt retning. Dagen var varm, og vi trasket rolig nok videre, og stoppet rundt middag for å spise lunsj på en stor flat stein nær elvebredden. Etterpå satt vi og røykte en stund, og gjenopptok turen bare når vi var lei av passivitet.

 

For kanskje en time til vandret vi videre, pratet stille og komfortabelt om den og den saken, og ved flere anledninger stoppet vi opp mens kameraten min – som er litt av en kunstner – laget grove skisser av slående biter av den ville naturen.

 

Og så, uten noen forvarsel, tok elven vi hadde fulgt så selvsikkert, en brå slutt – forsvant ned i jorden.

 

"Gode Gud!" Jeg sa, "hvem ville noen gang ha tenkt på dette?" Og jeg stirret forundret; så henvendte jeg meg til Tonnison. Han så, med et tomt uttrykk i ansiktet, på stedet der elven forsvant.

 

På et øyeblikk snakket han.

 

. Da jeg kom tilbake med kjelen fylt, gikk jeg bort til dem, og etter et vennlig nikk, som de svarte på samme måte, spurte jeg dem tilfeldig om fisket; men i stedet for å svare, ristet de stille på hodet og stirret på meg. Jeg gjentok spørsmålet, og henvendte meg mer spesielt til en stor, mager kar ved albuen min; enda en gang fikk jeg ikke noe svar. Så snudde mannen seg mot en kamerat og sa noe raskt på et språk jeg ikke forsto; og med en gang falt hele mengden av dem til å skravle i det jeg etter noen få øyeblikk trodde var ren irsk. Samtidig kaster de mange blikk i min retning. Et øyeblikk, kanskje, snakket de seg imellom slik; så vendte mannen jeg hadde henvendt seg til meg og sa noe. Ved ansiktsuttrykket hans gjettet jeg at han på sin side spurte meg; men nå måtte jeg riste på hodet og vise at jeg ikke skjønte hva det var de ville vite; og så ble vi stående og se på hverandre, helt til jeg hørte Tonnison ropte til meg for å skynde oss med kjelen. Så, med et smil og et nikk, forlot jeg dem, og alle i den lille mengden smilte og nikket tilbake, selv om ansiktene deres fortsatt sviktet deres forvirring.

 

Det var tydelig, reflekterte jeg mens jeg gikk mot teltet, at innbyggerne i disse få hyttene i villmarken ikke kunne et ord engelsk; og da jeg fortalte det til Tonnison, bemerket han at han var klar over det faktum, og mer, at det slett ikke var uvanlig i den delen av landet, hvor folket ofte bodde og døde i sine isolerte grender uten noen gang å komme i kontakt. med omverdenen.

 

«Jeg skulle ønske vi hadde fått sjåføren til å tolke for oss før han dro,» bemerket jeg mens vi satte oss til måltidet. "Det virker så rart for folk på dette stedet å ikke engang vite hva vi har kommet for." Tonnison gryntet med samtykke, og var deretter stille en stund.

 

Senere, etter å ha tilfredsstilt appetitten vår noe, begynte vi å snakke og la våre planer for morgendagen; så, etter en røyk, lukket vi klaffen på teltet og gjorde oss klar til å slå inn.

 

"Jeg antar at det ikke er noen sjanse for at karene utenfor tar noe?" spurte jeg mens vi rullet oss inn i teppene våre.

 

Tonnison sa at han ikke trodde det, i hvert fall mens vi holdt på; og, som han fortsatte med å forklare, kunne vi låse alt, bortsett fra teltet, i den store kista som vi hadde tatt med for å holde proviant. Jeg gikk med på dette, og snart sov vi begge to.

 

Neste morgen, tidlig, stod vi opp og tok en svømmetur i elven; etterpå kledde vi på oss og spiste frokost. Så løftet vi frem fiskeutstyret og overhalt det, og da frokosten hadde satt seg noe, gjorde vi alt trygt inne i teltet og skred av gårde i retningen min venn hadde utforsket ved sitt forrige besøk. I løpet av dagen fisket vi glade, og jobbet jevnt og trutt oppstrøms, og på kvelden hadde vi en av de vakreste fiskene jeg hadde sett på lenge. Da vi kom tilbake til landsbyen, spiste vi en god mat av dagens rov, hvoretter vi, etter å ha valgt ut noen av de finere fiskene til frokosten vår, presenterte resten for gruppen landsbyboere som hadde samlet seg på respektfull avstand for å se hva vi gjorde. . De virket fantastisk takknemlige, og hauget fjell av, det jeg antok å være, irske velsignelser over hodet vårt.

 

Slik brukte vi flere dager på å ha fantastisk sport og førsteklasses appetitt på å yte rettferdighet mot byttet vårt. Vi var glade for å finne hvor vennlige landsbyboerne var tilbøyelige til å være, og at det ikke var noen bevis for at de hadde våget å blande seg inn i eiendelene våre under fraværet vårt.

 

Det var på en tirsdag vi ankom Kraighten, og det skulle være søndagen etter at vi gjorde en stor oppdagelse. Hittil hadde vi alltid gått oppstrøms; den dagen la vi imidlertid stangene til side, og tok litt proviant og la ut på en lang tur i motsatt retning. Dagen var varm, og vi trasket rolig nok videre, og stoppet rundt middag for å spise lunsj på en stor flat stein nær elvebredden. Etterpå satt vi og røykte en stund, og gjenopptok turen bare når vi var lei av passivitet.

 

For kanskje en time til vandret vi videre, pratet stille og komfortabelt om den og den saken, og ved flere anledninger stoppet vi opp mens kameraten min – som er litt av en kunstner – laget grove skisser av slående biter av den ville naturen.

 

Og så, uten noen forvarsel, tok elven vi hadde fulgt så selvsikkert, en brå slutt – forsvant ned i jorden.

 

"Gode Gud!" Jeg sa, "hvem ville noen gang ha tenkt på dette?" Og jeg stirret forundret; så henvendte jeg meg til Tonnison. Han så, med et tomt uttrykk i ansiktet, på stedet der elven forsvant.

 

På et øyeblikk snakket han.

 

 

. "La oss fortsette litt; det kan dukke opp igjen - uansett, det er verdt å undersøke." Jeg takket ja, og vi gikk framover nok en gang, om enn ganske formålsløst; for vi var slett ikke sikre på hvilken retning vi skulle forfølge vårt søk. I kanskje en mil beveget vi oss videre; så stoppet Tonnison, som hadde stirret nysgjerrig rundt, og skygget for øynene.

 

"Se!" sa han etter et øyeblikk, "er ikke det tåken eller noe der borte til høyre - på linje med det store steinstykket?" Og han viste med hånden. Jeg stirret, og etter et minutt så det ut til å se noe, men kunne ikke være sikker, og sa det.

 

"I alle fall," svarte vennen min, "vi skal bare gå over og ta et blikk." Og han startet i den retningen han hadde foreslått, jeg fulgte etter. For øyeblikket kom vi blant busker, og etter en tid ut på toppen av en høy, steinstrødd bredd, hvorfra vi så ned i en villmark av busker og trær.

 

"Det virker som om vi hadde kommet over en oase i denne steinørkenen," mumlet Tonnison mens han stirret interessert. Så ble han stille, blikket festet; og jeg så også; for opp fra et sted rundt midten av det skogkledde lavlandet steg det høyt opp i den stille luften en stor søyle av diselignende spray, som solen skinte på og forårsaket utallige regnbuer.

 

"Så vakkert!" utbrøt jeg.

 

"Ja," svarte Tonnison ettertenksomt. "Det må være en foss, eller noe, der borte. Kanskje det er vår elv som har kommet frem i lyset igjen. La oss gå og se." Nedover den skrånende bredden tok vi oss fram, og gikk inn blant trærne og buskene. Buskene var sammenfiltret, og trærne hang over oss, så stedet var ubehagelig dystert; selv om det ikke var mørkt nok til å skjule for meg at mange av trærne var frukttrær, og at man her og der utydelig kunne spore tegn på en forlengst avviklet dyrking. Slik kom det til meg at vi var på vei gjennom opprøret i en stor og eldgammel hage. Jeg sa så mye til Tonnison, og han var enig i at det absolutt virket fornuftige grunner for min tro.

 

For et vilt sted det var, så trist og dystert! På en eller annen måte, mens vi gikk fremover, vokste en følelse av den stille ensomheten og ørkenen i den gamle hagen over meg, og jeg følte meg skjelven. Man kunne tenke seg ting som lurte blant de sammenfiltrede buskene; mens det i luften av stedet virket noe uhyggelig. Jeg tror Tonnison var bevisst på dette også, selv om han ikke sa noe.

 

Plutselig stoppet vi opp. Gjennom trærne hadde det vokst en fjern lyd på ørene våre. Tonnison bøyde seg fremover og lyttet. Jeg kunne høre det tydeligere nå; det var kontinuerlig og hardt - et slags dunkende brøl som så ut til å komme langveis fra. Jeg opplevde en merkelig, ubeskrivelig, liten følelse av nervøsitet. Hva slags sted var det vi hadde kommet til? Jeg så på kameraten min for å se hva han mente om saken; og bemerket at det bare var forvirring i ansiktet hans; og så, mens jeg så på trekkene hans, snek et uttrykk av forståelse over dem, og han nikket med hodet.

 

"'Det er en foss," utbrøt han med overbevisning. "Jeg kjenner lyden nå." Og han begynte å presse seg kraftig gjennom buskene, i retning av støyen.

 

Etter hvert som vi gikk fremover ble lyden stadig klarere, noe som viste at vi var på vei rett mot den. Stadig ble brølingen høyere og nærmere, helt til det så ut, som jeg sa til Tonnison, nesten å komme under føttene våre - og fortsatt var vi omgitt av trær og busker.

 

"Ha det fint!" Tonnison ringte til meg. "Se hvor du skal." Og så, plutselig, kom vi ut fra trærne, videre til en stor åpen plass, hvor, ikke seks skritt foran oss, gjespet munnen til en enorm kløft, fra dypet som støyen syntes å stige, sammen med den kontinuerlige, tåkelignende sprayen som vi hadde sett fra toppen av den fjerne bredden.

 

I ganske et minutt sto vi i stillhet og stirret forvirret på synet; så gikk vennen min forsiktig frem til kanten av avgrunnen. Jeg fulgte etter, og sammen så vi ned gjennom en byll av spray på en monsterkatarakt av skummende vann som brast, sprutet, fra siden av kløften, nesten hundre fot under.

 

"Gode Gud!" sa Tonnison.

 

Jeg var stille, og ganske ærefrykt. Synet var så uventet storslått og skummelt; selv om denne sistnevnte egenskap kom mer over meg senere. For øyeblikket så jeg opp og over til den andre siden av kløften. Der så jeg noe som tårnet seg opp blant sprayen: det så ut som et fragment av en stor ruin, og jeg berørte Tonnison på skulderen. Han kikket rundt, med en start, og jeg pekte mot tingen. Blikket hans fulgte fingeren min, og øynene hans lyste opp med et plutselig glimt av spenning, da objektet kom innenfor synsfeltet hans.

 

. «Kom med», ropte han over oppstyret. "Vi skal ta en titt på det. Det er noe merkelig med dette stedet; jeg kjenner det i beina." Og han startet, rundt kanten av den kraterlignende avgrunnen. Da vi nærmet oss denne nye tingen, så jeg at jeg ikke hadde tatt feil i mitt første inntrykk. Det var utvilsomt en del av en ødelagt bygning; men nå fant jeg ut at den ikke var bygget på kanten av selve kløften, slik jeg først hadde antatt; men plassert nesten i den ytterste enden av en enorm steinspore som stakk ut omtrent femti eller seksti fot over avgrunnen. Faktisk ble den taggete ruinmassen bokstavelig talt hengt opp i luften.

 

Da vi ankom midt imot den, gikk vi ut på den fremspringende klippearmen, og jeg må innrømme å ha følt en uutholdelig følelse av redsel, da jeg så ned fra den svimle abboren inn i det ukjente dypet under oss - inn i dypet derfra steg alltid tordenen fra det fallende vannet, og likkledet av stigende sprøyt.

 

Da vi nådde ruinen, klatret vi forsiktig rundt den, og på den andre siden kom vi over en masse nedfallne steiner og ruiner. Selve ruinen virket for meg, da jeg nå gikk videre med å undersøke den nøye, å være en del av ytterveggen til en spektakulær struktur, den var så tykk og betydelig bygget; men hva den gjorde i en slik posisjon, kunne jeg på ingen måte gjette. Hvor var resten av huset, eller slottet, eller hva det nå hadde vært?

 

Jeg gikk tilbake til yttersiden av muren, og derfra til kanten av kløften, og lot Tonnison rote systematisk blant steinhaugen og søppel på yttersiden. Så begynte jeg å undersøke overflaten av bakken, nær kanten av avgrunnen, for å se om det ikke var igjen andre rester av bygningen som fragmentet av ruin tydeligvis tilhørte. Men selv om jeg gransket jorden med den største forsiktighet, kunne jeg ikke se tegn til noe som viste at det noen gang hadde vært en bygning på stedet, og jeg ble mer forvirret enn noen gang.

 

Så hørte jeg et rop fra Tonnison; han ropte navnet mitt, begeistret, og uten forsinkelse skyndte jeg meg langs den steinete odden til ruinen. Jeg lurte på om han hadde skadet seg, og så kom tanken om at han kanskje hadde funnet noe.

 

Jeg nådde den smuldrede veggen og klatret rundt. Der fant jeg Tonnison stående i en liten utgravning som han hadde gjort blant d~bris: han børstet skitten fra noe som så ut som en bok, mye sammenkrøllet og falleferdig; og åpnet munnen, hvert eller annet sekund, for å rope navnet mitt. Så snart han så at jeg var kommet, ga han premien sin til meg og ba meg legge den i sekken min for å beskytte den mot fukten, mens han fortsatte sine utforskninger. Dette gjorde jeg imidlertid først ved å løpe sidene gjennom fingrene, og la merke til at de var tett fylt med pen, gammeldags skrift som var ganske leselig, bortsett fra i en del, hvor mange av sidene nesten ble ødelagt, og ble grumsete. og krøllet sammen, som om boken hadde blitt doblet tilbake på den delen. Dette, fant jeg ut av Tonnison, var faktisk slik han hadde oppdaget det, og skaden skyldtes sannsynligvis murverkets fall på den åpne delen.

 

Merkelig nok var boken ganske tørr, noe jeg tilskrev at den hadde vært så trygt begravet blant ruinene.

 

Etter å ha lagt volumet trygt fra meg, snudde jeg meg og ga Tonnison en hånd med hans selvpålagte oppgave med å grave; Likevel, selv om vi la ned over en times hardt arbeid, og snudde hele steinen og søppelet som var samlet, kom vi ikke over noe mer enn noen fragmenter av knust tre, som kan ha vært deler av et skrivebord eller bord; og derfor ga vi opp letingen og gikk tilbake langs fjellet, nok en gang til landets sikkerhet.

 

Det neste vi gjorde var å ta en fullstendig omvisning i den enorme kløften, som vi var i stand til å observere var i form av en nesten perfekt sirkel, bortsett fra der den ruinkronede steinsporen stakk ut og ødela dens symmetri. Avgrunnen var, som Tonnison sa det, som ingenting så mye som en gigantisk brønn eller grop som rant ned i jordens tarm.

 

En stund til fortsatte vi å stirre rundt oss, og da vi la merke til at det var et klart rom nord for kløften, bøyde vi skrittene i den retningen.

 

Her, langt borte fra munningen av den mektige gropen med noen hundre meter, kom vi over en stor innsjø med stille vann - stille, det vil si bortsett fra på ett sted hvor det hele tiden boblet og gurglet.

 

. Nå, da vi var borte fra støyen fra den sprutende grå stæren, kunne vi høre hverandre snakke, uten å måtte rope på toppen av stemmene våre, og jeg spurte Tonnison hva han syntes om stedet - jeg fortalte ham at jeg gjorde det. Jeg liker det ikke, og at jo før vi var ute av det, jo bedre burde jeg være fornøyd.

 

Han nikket til svar, og kikket på skogen bak, skjult. Jeg spurte ham om han hadde sett eller hørt noe. Han svarte ikke; men stod stille, som om jeg lyttet, og jeg holdt også stille.

 

Plutselig snakket han.

 

"Hark!" sa han skarpt. Jeg så på ham, og så bort blant trærne og buskene, mens jeg holdt pusten ufrivillig. Et minutt kom og gikk i anstrengt stillhet; men jeg kunne ikke høre noe, og jeg henvendte meg til Tonnison for å si så mye; og så, selv da jeg åpnet leppene mine for å snakke, kom det en merkelig klagelyd ut av skogen til venstre for oss. . . . Det så ut til å flyte gjennom trærne, og det var et rasling av blader som rørte seg, og så stillhet.

 

Med en gang snakket Tonnison og la hånden sin på skulderen min. «La oss komme oss ut herfra,» sa han og begynte å bevege seg sakte mot der de omkringliggende trærne og buskene virket tynnest. Da jeg fulgte etter ham, kom det plutselig til meg at solen stod lavt, og at det var en rå følelse av kjølighet i luften.

 

Tonnison sa ikke noe mer, men fortsatte jevnt og trutt. Vi var blant trærne nå, og jeg så nervøst rundt; men så ingenting, bortsett fra de stille grenene og stammene og de sammenfiltrede buskene. Videre gikk vi, og ingen lyd brøt stillheten, bortsett fra at en og annen kvist knipser under føttene våre mens vi beveget oss fremover. Likevel, til tross for stillheten, hadde jeg en fryktelig følelse av at vi ikke var alene; og jeg holdt meg så nær Tonnison at jeg to ganger sparket klønete i hælene hans, selv om han ikke sa noe. Et minutt, og så enda et, og vi nådde grensene til skogen som til slutt kom ut på det nakne steinete på landsbygda. Først da klarte jeg å riste av meg den grufulle redselen som hadde fulgt meg blant trærne.

 

En gang, da vi flyttet bort, syntes det å komme en fjern lyd av muring igjen, og jeg sa til meg selv at det var vinden - men kvelden var andpusten. For øyeblikket begynte Tonnison å snakke.

 

"Se du," sa han bestemt, "jeg ville ikke overnatte på det stedet for all rikdommen som verden har. Det er noe uhellig - diabolisk over det. Det kom til meg på et øyeblikk, like etter du snakket. Det virket for meg som om skogen var full av stygge ting - vet du!" "Ja," svarte jeg og så tilbake mot stedet; men det var skjult for oss ved en stigning i bakken.

 

«Der er boken», sa jeg og la hånden min inn i sekken. "Har du det trygt?" spurte han, med en plutselig tilgang av angst. "Ja," svarte jeg.

"Kanskje," fortsatte han, "skal vi lære noe av det når vi kommer tilbake til teltet. Vi må heller skynde oss, vi er fortsatt et stykke unna, og jeg har ikke lyst til å bli tatt ut nå. her i mørket." Det var to timer senere vi nådde teltet; og uten forsinkelse satte vi i gang med å tilberede et måltid; for vi hadde ingenting spist siden lunsjen midt på dagen.

 

Nattverden over ryddet vi tingene ut av veien, og tente rørene våre. Så ba Tonnison meg få manuskriptet ut av vesken min. Dette gjorde jeg, og da vi ikke begge kunne lese fra det samtidig, foreslo han at jeg skulle lese saken høyt. "Og husk," advarte han, med kjennskap til mine tilbøyeligheter, "ikke hopp over halve boken." Men hvis han bare hadde visst hva den inneholdt, ville han ha innsett hvor unødvendig slike råd var, i det minste for en gangs skyld. Og der, sittende i åpningen av vårt lille telt, begynte jeg den merkelige historien om dette manuskriptet; og dermed blir dette fortalt på de neste sidene. ...

 

~~ Fortsettelse...

 

No comments:

Post a Comment

Please be considerate of others, and please do not post any comment that has profane language. Please Do Not post Spam. Thank you.

Powered By Blogger

Labels

Abduction (2) Abuse (3) Advertisement (1) Agency By City (1) Agency Service Provided Beyond Survival Sexual Assault (1) Aggressive Driving (1) Alcohol (1) ALZHEIMER'S DISEASE (2) Anti-Fraud (2) Aspartame (1) Assault (1) Auto Theft Prevention (9) Better Life (1) Books (1) Bribery (1) Bullying (1) Burglary (30) Car Theft (8) Carjackng (2) Child Molestation (5) Child Sexual Abuse (1) Child Abuse (2) Child Kidnapping (3) Child Porn (1) Child Rape (3) Child Safety (18) Child Sexual Abuse (9) Child Violence (1) Classification of Crime (1) Club Drugs (1) College (1) Computer (4) Computer Criime (4) Computer Crime (8) Confessions (2) CONFESSIONS (7) Cons (2) Credit Card Scams (2) Crime (11) Crime Index (3) Crime Prevention Tips (14) Crime Tips (31) Criminal Activity (1) Criminal Behavior (3) Crimm (1) Cyber-Stalking (2) Dating Violence (1) Deviant Behavior (6) Domestic Violence (7) E-Scams And Warnings (1) Elder Abuse (9) Elder Scams (1) Empathy (1) Extortion (1) Eyeballing a Shopping Center (1) Facebook (9) Fakes (1) Family Security (1) Fat People (1) FBI (1) Federal Law (1) Financial (2) Fire (1) Fraud (9) FREE (4) Fun and Games (1) Global Crime on World Wide Net (1) Golden Rules (1) Government (1) Guilt (2) Hackers (1) Harassment (1) Help (2) Help Needed (1) Home Invasion (2) How to Prevent Rape (1) ID Theft (96) Info. (1) Intent (1) Internet Crime (6) Internet Fraud (1) Internet Fraud and Scams (7) Internet Predators (1) Internet Security (30) Jobs (1) Kidnapping (1) Larceny (2) Laughs (3) Law (1) Medician and Law (1) Megans Law (1) Mental Health (1) Mental Health Sexual (1) Misc. (11) Missing Cash (5) Missing Money (1) Moner Matters (1) Money Matters (1) Money Saving Tips (11) Motive (1) Murder (1) Note from Birdy (1) Older Adults (1) Opinion (1) Opinions about this article are Welcome. (1) Personal Note (2) Personal Security and Safety (12) Porn (1) Prevention (2) Price of Crime (1) Private Life (1) Protect Our Kids (1) Protect Yourself (1) Protection Order (1) Psychopath (1) Psychopathy (1) Psychosis (1) PTSD (2) Punishment (1) Quoted Text (1) Rape (66) Ravishment (4) Read Me (1) Recovery (1) Regret (1) Religious Rape (1) Remorse (1) Road Rage (1) Robbery (5) Safety (2) SCAM (19) Scams (62) Schemes (1) Secrets (2) Security Threats (1) Serial Killer (2) Serial Killer/Rapist (4) Serial Killers (2) Sexual Assault (16) Sexual Assault - Spanish Version (3) Sexual Assault against Females (5) Sexual Education (1) Sexual Harassment (1) Sexual Trauma. (4) Shame (1) Sociopath (2) Sociopathy (1) Spam (6) Spyware (1) SSN's (4) Stalking (1) State Law (1) Stress (1) Survival (2) Sympathy (1) Tax Evasion (1) Theft (13) this Eve (1) Tips (13) Tips on Prevention (14) Travel (5) Tricks (1) Twitter (1) Unemployment (1) Victim (1) Victim Rights (9) Victimization (1) Violence against Women (1) Violence. (3) vs. (1) Vulnerable Victims (1) What Not To Buy (2)