Translate

Sunday, May 21, 2023

Dutch: Eerste boek: hoofdstuk 1.

 

Dutch: Eerste boek: hoofdstuk 1.

 VEEL uren heb ik nagedacht over het verhaal dat op de volgende pagina's wordt uiteengezet. Ik vertrouw erop dat mijn instincten niet verkeerd zijn als ze me ertoe aanzetten om de rekening, in eenvoud, achter te laten zoals die aan mij werd overhandigd. En het manuscript [MS] zelf - je moet je voorstellen dat ik, toen het voor het eerst aan mijn zorg werd toevertrouwd, het nieuwsgierig omdraaide en een snel, schokkerig onderzoek deed. Een klein boekje is het; maar dik en al, afgezien van de laatste paar pagina's, gevuld met een vreemd maar leesbaar handschrift, en heel dichtbij geschreven. Ik heb de vreemde, vage, putwatergeur ervan in mijn neusgaten terwijl ik schrijf, en mijn vingers hebben onderbewuste herinneringen aan het zachte, "klompachtige" gevoel van de lang vochtige pagina's. Ik las, en al lezend tilde ik de Gordijnen van het Onmogelijke op, die de geest verblinden, en keek uit naar het onbekende. Temidden van stijve, abrupte zinnen dwaalde ik; en weldra had ik niets te verwijten tegen hun abrupte vertellingen; want, beter dan mijn eigen ambitieuze formulering, is dit verminkte verhaal in staat om alles naar huis te brengen wat de oude kluizenaar, van het verdwenen huis, had willen vertellen.

 

Van het eenvoudige, stijf gegeven verslag van vreemde en buitengewone zaken zal ik weinig zeggen. Het ligt voor je. Het innerlijke verhaal moet door elke lezer persoonlijk worden blootgelegd, naar vermogen en verlangen. En zelfs als iemand er niet in slaagt, zoals ik nu zie, het schaduwbeeld en de conceptie daarvan te zien, waaraan men heel goed de geaccepteerde titels van hemel en hel kan geven; toch kan ik bepaalde opwinding beloven, alleen het verhaal als een verhaal beschouwen.

 

~~~ DIRECT in het westen van Ierland ligt een klein gehucht genaamd Kraighten. Het is gelegen, alleen, aan de voet van een lage heuvel. Ver daar omheen verspreidt zich een woestenij van somber en totaal onherbergzaam land; waar men hier en daar met grote tussenpozen de ruïnes kan tegenkomen van een lang, desolaat huisje - zonder rieten dak en kaal. Het hele land is kaal en onbewoond, de aarde bedekt nauwelijks de rots die eronder ligt en waarvan het land wemelt, die hier en daar in golfvormige richels uit de grond oprijzen. Maar ondanks de verlatenheid hadden mijn vriend Tonnison en ik ervoor gekozen om onze vakantie daar door te brengen. Hij was het jaar ervoor, bij toeval, tijdens een lange wandeltocht op de plaats gestuit en ontdekte de mogelijkheden voor de visser, in een kleine en naamloze rivier die langs de rand van het kleine dorp stroomt.

 

Ik heb gezegd dat de rivier geen naam heeft; Ik mag hieraan toevoegen dat geen enkele kaart die ik tot nu toe heb geraadpleegd een dorp of beek heeft weergegeven. Ze lijken volledig aan observatie te zijn ontsnapt: ze zouden zelfs nooit kunnen bestaan ​​voor alles wat de gemiddelde gids vertelt. Mogelijk kan dit gedeeltelijk worden verklaard door het feit dat het dichtstbijzijnde treinstation (Ardrahan) zo'n veertig mijl verwijderd is.

 

Het was vroeg op een warme avond toen mijn vriend en ik in Kraighten aankwamen. We waren de vorige nacht in Ardrahan aangekomen, sliepen daar in kamers die waren gehuurd bij het postkantoor van het dorp en vertrokken de volgende ochtend op tijd, terwijl we ons onzeker vastklampten aan een van de typische rondreizende auto's.

 

Het had ons de hele dag gekost om onze reis over enkele van de ruigste wegen die je je kunt voorstellen te volbrengen, met als resultaat dat we door en door moe en enigszins slecht gehumeurd waren. De tent moest echter worden opgezet en onze goederen opgeborgen voordat we aan eten of rust konden denken. En dus gingen we aan het werk, met de hulp van onze chauffeur, en al snel hadden we de tent opgezet, op een klein stukje grond net buiten het kleine dorp, en heel dicht bij de rivier.

 

Nadat we al onze bezittingen hadden opgeborgen, stuurden we de chauffeur weg, omdat hij zo snel mogelijk terug moest, en zeiden hem dat hij na twee weken naar ons toe moest komen. We hadden voldoende proviand meegebracht voor die tijd, en water konden we uit de beek halen. Brandstof hadden we niet nodig, daar we een klein oliekacheltje bij onze uitrusting hadden gevoegd, en het weer was mooi en warm.

 

Het was Tonnisons idee om te kamperen in plaats van onderdak te zoeken in een van de huisjes. Zoals hij het uitdrukte, het was geen grap om in een kamer te slapen met een groot aantal gezonde Ieren in de ene hoek en de varkensstal in de andere, terwijl boven je hoofd een haveloze kolonie rusthoenders hun zegeningen onpartijdig verdeelde, en de hele plaats zo vol turfrook dat een kerel zijn hoofd eraf niesde om het in de deuropening te stoppen.

 

Tonnison had het fornuis nu aangestoken en was bezig plakjes spek in de koekenpan te snijden; dus nam ik de ketel en liep naar de rivier om water te halen. Onderweg moest ik vlak langs een kleine groep dorpsbewoners komen, die me nieuwsgierig aankeken, maar niet op een onvriendelijke manier, hoewel geen van hen een woord durfde te zeggen.

 

. Toen ik terugkwam met mijn ketel gevuld, ging ik naar hen toe en, na een vriendelijk knikje, waarop ze op dezelfde manier antwoordden, vroeg ik ze terloops over het vissen; maar in plaats van te antwoorden, schudden ze alleen zwijgend hun hoofd en staarden me aan. Ik herhaalde de vraag en richtte me meer in het bijzonder tot een grote, magere kerel aan mijn elleboog; wederom kreeg ik geen antwoord. Toen wendde de man zich tot een kameraad en zei snel iets in een taal die ik niet verstond; en meteen begon de hele menigte te brabbelen in wat, na een paar ogenblikken, vermoedde ik dat het puur Iers was. Tegelijkertijd wierpen ze vele blikken in mijn richting. Misschien spraken ze een minuut lang zo onder elkaar; toen keek de man die ik had aangesproken naar me om en zei iets. Door de uitdrukking van zijn gezicht vermoedde ik dat hij mij op zijn beurt ondervroeg; maar nu moest ik mijn hoofd schudden en aangeven dat ik niet begreep wat ze wilden weten; en zo stonden we elkaar aan te kijken, totdat ik Tonnison hoorde roepen dat ik moest opschieten met de ketel. Toen verliet ik ze met een glimlach en een knikje, en iedereen in de kleine menigte glimlachte en knikte terug, hoewel hun gezichten nog steeds hun verwarring verrieden.

 

Het was duidelijk, bedacht ik terwijl ik naar de tent liep, dat de bewoners van deze paar hutten in de wildernis geen woord Engels kenden; en toen ik het aan Tonnison vertelde, merkte hij op dat hij zich bewust was van het feit, en meer nog, dat het helemaal niet ongewoon was in dat deel van het land, waar de mensen vaak leefden en stierven in hun geïsoleerde gehuchten zonder ooit met elkaar in contact te komen met de buitenwereld.

 

'Ik wou dat we de chauffeur voor ons hadden laten tolken voordat hij vertrok,' merkte ik op terwijl we aan onze maaltijd gingen zitten. 'Het lijkt zo vreemd dat de mensen hier niet eens weten waarvoor we gekomen zijn.' Tonnison gromde instemmend en zweeg daarna een tijdje.

 

Later, nadat we onze eetlust enigszins hadden bevredigd, begonnen we te praten en onze plannen voor de volgende dag vast te leggen; toen, na wat gerookt te hebben, sloten we de flap van de tent en maakten ons klaar om naar binnen te gaan.

 

'Ik neem aan dat er geen kans is dat die kerels buiten iets meenemen?' vroeg ik terwijl we ons in onze dekens rolden.

 

Tonnison zei dat hij dat niet dacht, tenminste niet toen we in de buurt waren; en, zoals hij verder uitlegde, we konden alles, behalve de tent, opsluiten in de grote kist die we hadden meegenomen om onze proviand in te bewaren. Ik stemde hiermee in en al snel sliepen we allebei.

 

De volgende ochtend stonden we vroeg op en gingen zwemmen in de rivier; waarna we ons omkleedden en ontbeten. Toen haalden we ons vistuig tevoorschijn en reviseerden het, tegen die tijd, nadat ons ontbijt enigszins tot rust was gekomen, maakten we alles veilig in de tent en liepen we weg in de richting die mijn vriend tijdens zijn vorige bezoek had verkend. Overdag visten we vrolijk, gestaag stroomopwaarts werkend, en tegen de avond hadden we een van de mooiste viskorven die ik in lange tijd had gezien. Toen we terugkeerden naar het dorp, voedden we ons goed met de buit van onze dag, waarna we, nadat we een paar van de fijnere vissen voor ons ontbijt hadden uitgekozen, de rest presenteerden aan de groep dorpelingen die zich op een respectvolle afstand hadden verzameld om ons doen en laten te zien. . Ze leken wonderbaarlijk dankbaar en stapelden bergen van, naar ik aannam, Ierse zegeningen op ons hoofd.

 

Zo brachten we verscheidene dagen door, met een geweldige sport en een uitstekende eetlust om recht te doen aan onze prooi. We waren verheugd te ontdekken hoe vriendelijk de dorpelingen geneigd waren te zijn, en dat er geen bewijs was dat ze het hadden gewaagd zich tijdens onze afwezigheid met onze bezittingen te bemoeien.

 

Het was op een dinsdag dat we in Kraighten aankwamen, en het zou op de volgende zondag zijn dat we een grote ontdekking zouden doen. Tot nu toe waren we altijd stroomopwaarts gegaan; op die dag legden we echter onze hengels neer, en nadat we wat proviand hadden meegenomen, vertrokken we voor een lange zwerftocht in de tegenovergestelde richting. Het was een warme dag en we sjokten rustig verder en stopten rond het middaguur om onze lunch te nuttigen op een grote platte rots bij de oever van de rivier. Daarna zaten we een tijdje te roken en hervatten we onze wandeling pas toen we het nietsdoen beu waren.

 

Misschien liepen we nog een uur verder, rustig en comfortabel kletsend over dit en dat, en bij verschillende gelegenheden stopten we terwijl mijn metgezel - die een beetje een kunstenaar is - ruwe schetsen maakte van opvallende delen van het wilde landschap.

 

En toen, zonder enige waarschuwing, kwam de rivier die we zo zelfverzekerd hadden gevolgd abrupt tot een einde en verdween in de aarde.

 

"Allemachtig!" Ik zei: "Wie had dit ooit bedacht?" En ik staarde met verbazing; toen wendde ik me tot Tonnison. Hij keek met een wezenloze uitdrukking op zijn gezicht naar de plek waar de rivier verdween.

 

Even later sprak hij.

 

. Toen ik terugkwam met mijn ketel gevuld, ging ik naar hen toe en, na een vriendelijk knikje, waarop ze op dezelfde manier antwoordden, vroeg ik ze terloops over het vissen; maar in plaats van te antwoorden, schudden ze alleen zwijgend hun hoofd en staarden me aan. Ik herhaalde de vraag en richtte me meer in het bijzonder tot een grote, magere kerel aan mijn elleboog; wederom kreeg ik geen antwoord. Toen wendde de man zich tot een kameraad en zei snel iets in een taal die ik niet verstond; en meteen begon de hele menigte te brabbelen in wat, na een paar ogenblikken, vermoedde ik dat het puur Iers was. Tegelijkertijd wierpen ze vele blikken in mijn richting. Misschien spraken ze een minuut lang zo onder elkaar; toen keek de man die ik had aangesproken naar me om en zei iets. Door de uitdrukking van zijn gezicht vermoedde ik dat hij mij op zijn beurt ondervroeg; maar nu moest ik mijn hoofd schudden en aangeven dat ik niet begreep wat ze wilden weten; en zo stonden we elkaar aan te kijken, totdat ik Tonnison hoorde roepen dat ik moest opschieten met de ketel. Toen verliet ik ze met een glimlach en een knikje, en iedereen in de kleine menigte glimlachte en knikte terug, hoewel hun gezichten nog steeds hun verwarring verrieden.

 

Het was duidelijk, bedacht ik terwijl ik naar de tent liep, dat de bewoners van deze paar hutten in de wildernis geen woord Engels kenden; en toen ik het aan Tonnison vertelde, merkte hij op dat hij zich bewust was van het feit, en meer nog, dat het helemaal niet ongewoon was in dat deel van het land, waar de mensen vaak leefden en stierven in hun geïsoleerde gehuchten zonder ooit met elkaar in contact te komen met de buitenwereld.

 

'Ik wou dat we de chauffeur voor ons hadden laten tolken voordat hij vertrok,' merkte ik op terwijl we aan onze maaltijd gingen zitten. 'Het lijkt zo vreemd dat de mensen hier niet eens weten waarvoor we gekomen zijn.' Tonnison gromde instemmend en zweeg daarna een tijdje.

 

Later, nadat we onze eetlust enigszins hadden bevredigd, begonnen we te praten en onze plannen voor de volgende dag vast te leggen; toen, na wat gerookt te hebben, sloten we de flap van de tent en maakten ons klaar om naar binnen te gaan.

 

'Ik neem aan dat er geen kans is dat die kerels buiten iets meenemen?' vroeg ik terwijl we ons in onze dekens rolden.

 

Tonnison zei dat hij dat niet dacht, tenminste niet toen we in de buurt waren; en, zoals hij verder uitlegde, we konden alles, behalve de tent, opsluiten in de grote kist die we hadden meegenomen om onze proviand in te bewaren. Ik stemde hiermee in en al snel sliepen we allebei.

 

De volgende ochtend stonden we vroeg op en gingen zwemmen in de rivier; waarna we ons omkleedden en ontbeten. Toen haalden we ons vistuig tevoorschijn en reviseerden het, tegen die tijd, nadat ons ontbijt enigszins tot rust was gekomen, maakten we alles veilig in de tent en liepen we weg in de richting die mijn vriend tijdens zijn vorige bezoek had verkend. Overdag visten we vrolijk, gestaag stroomopwaarts werkend, en tegen de avond hadden we een van de mooiste viskorven die ik in lange tijd had gezien. Toen we terugkeerden naar het dorp, voedden we ons goed met de buit van onze dag, waarna we, nadat we een paar van de fijnere vissen voor ons ontbijt hadden uitgekozen, de rest presenteerden aan de groep dorpelingen die zich op een respectvolle afstand hadden verzameld om ons doen en laten te zien. . Ze leken wonderbaarlijk dankbaar en stapelden bergen van, naar ik aannam, Ierse zegeningen op ons hoofd.

 

Zo brachten we verscheidene dagen door, met een geweldige sport en een uitstekende eetlust om recht te doen aan onze prooi. We waren verheugd te ontdekken hoe vriendelijk de dorpelingen geneigd waren te zijn, en dat er geen bewijs was dat ze het hadden gewaagd zich tijdens onze afwezigheid met onze bezittingen te bemoeien.

 

Het was op een dinsdag dat we in Kraighten aankwamen, en het zou op de volgende zondag zijn dat we een grote ontdekking zouden doen. Tot nu toe waren we altijd stroomopwaarts gegaan; op die dag legden we echter onze hengels neer, en nadat we wat proviand hadden meegenomen, vertrokken we voor een lange zwerftocht in de tegenovergestelde richting. Het was een warme dag en we sjokten rustig verder en stopten rond het middaguur om onze lunch te nuttigen op een grote platte rots bij de oever van de rivier. Daarna zaten we een tijdje te roken en hervatten we onze wandeling pas toen we het nietsdoen beu waren.

 

Misschien liepen we nog een uur verder, rustig en comfortabel kletsend over dit en dat, en bij verschillende gelegenheden stopten we terwijl mijn metgezel - die een beetje een kunstenaar is - ruwe schetsen maakte van opvallende delen van het wilde landschap.

 

En toen, zonder enige waarschuwing, kwam de rivier die we zo zelfverzekerd hadden gevolgd abrupt tot een einde en verdween in de aarde.

 

"Allemachtig!" Ik zei: "Wie had dit ooit bedacht?" En ik staarde met verbazing; toen wendde ik me tot Tonnison. Hij keek met een wezenloze uitdrukking op zijn gezicht naar de plek waar de rivier verdween.

 

Even later sprak hij.

 

 

. "Laten we een beetje doorgaan; het kan weer verschijnen - hoe dan ook, het is het onderzoeken waard." Ik stemde toe en we gingen weer verder, zij het nogal doelloos; want we waren er helemaal niet zeker van in welke richting we onze zoektocht moesten voortzetten. We trokken misschien een mijl verder; toen stopte Tonnison, die nieuwsgierig rond had zitten staren, en schermde zijn ogen af.

 

"Zien!" zei hij na een poosje, "is die mist of zoiets niet, daar aan de rechterkant - precies op één lijn met dat grote stuk rots?" En hij wees met zijn hand. Ik staarde en na een minuut leek ik iets te zien, maar wist het niet zeker, en zei dat.

 

"Hoe dan ook," antwoordde mijn vriend, "we gaan gewoon naar de overkant om een ​​kijkje te nemen." En hij vertrok in de richting die hij had voorgesteld, ik volgde. Weldra kwamen we tussen struiken en na een tijdje kwamen we uit op de top van een hoge, met keien bezaaide oever, vanwaar we neerkeken op een wildernis van struiken en bomen.

 

'Het lijkt alsof we in een oase in deze steenwoestijn zijn beland,' mompelde Tonnison terwijl hij geïnteresseerd toekeek. Toen zweeg hij, zijn ogen strak; en ik keek ook; want ergens rond het midden van het beboste laagland rees hoog in de stille lucht een grote kolom van nevelachtige nevel op, waarop de zon scheen en ontelbare regenbogen veroorzaakte.

 

"Hoe prachtig!" riep ik uit.

 

"Ja," antwoordde Tonnison peinzend. 'Er moet daar een waterval zijn, of zoiets. Misschien is het onze rivier die weer aan het licht is gekomen. Laten we eens gaan kijken.' We baanden ons een weg langs de glooiende oever en kwamen tussen de bomen en struiken terecht. De struiken waren samengeklit en de bomen hingen over ons heen, zodat de plek onaangenaam somber was; hoewel niet donker genoeg om voor mij het feit te verbergen dat veel van de bomen fruitbomen waren, en dat men hier en daar onduidelijke tekenen kon zien van een lang geleden verdwenen cultivatie. Zo kwam het tot mij dat we ons een weg baanden door de oproer van een grote en oude tuin. Ik zei dat ook tegen Tonnison, en hij was het ermee eens dat er zeker redelijke gronden leken voor mijn overtuiging.

 

Wat een woeste plek was het, zo naargeestig en somber! Op de een of andere manier, toen we verder gingen, kreeg ik een gevoel van de stille eenzaamheid en verlatenheid van de oude tuin, en ik voelde me rillen. Je zou je kunnen voorstellen dat er dingen op de loer liggen tussen de verwarde struiken; terwijl er in de lucht van de plaats iets griezeligs leek. Ik denk dat Tonnison zich hiervan ook bewust was, hoewel hij niets zei.

 

Opeens kwamen we tot stilstand. Door de bomen was een ver geluid in onze oren gegroeid. Tonnison boog zich voorover en luisterde. Ik kon het nu duidelijker horen; het was continu en hard - een soort dreunend gebrul, dat van ver leek te komen. Ik ervoer een vreemd, onbeschrijfelijk, klein gevoel van nervositeit. Wat voor plaats was het waar we terecht waren gekomen? Ik keek naar mijn metgezel om te zien wat hij ervan vond; en merkte op dat er alleen maar verwarring op zijn gezicht was; en toen, terwijl ik naar zijn gelaatstrekken keek, kroop er een uitdrukking van begrip over hen, en hij knikte met zijn hoofd.

 

"Dat is een waterval," riep hij met overtuiging uit. "Ik ken het geluid nu." En hij begon zich krachtig door de struiken te duwen, in de richting van het geluid.

 

Naarmate we verder gingen, werd het geluid steeds duidelijker, wat aantoonde dat we er recht op af gingen. Gestaag werd het gebrul luider en dichterbij, totdat het, zoals ik tegen Tonnison opmerkte, bijna onder onze voeten vandaan leek te komen - en nog steeds waren we omringd door de bomen en struiken.

 

"Groetjes!" Tonnison riep me. "Kijk waar je heen gaat." En toen, plotseling, kwamen we tussen de bomen vandaan, op een grote open plek, waar, nog geen zes passen voor ons, de opening van een enorme kloof geeuwde, uit de diepte waarvan het geluid leek op te stijgen, samen met de continue, mistachtige nevel die we vanaf de top van de verre oever hadden gezien.

 

Een hele minuut stonden we in stilte en staarden verbijsterd naar de aanblik; toen ging mijn vriend voorzichtig vooruit naar de rand van de afgrond. Ik volgde, en samen keken we door een nevelbui naar een monsterlijke cataract van schuimend water dat uit de zijkant van de kloof barstte, bijna dertig meter lager.

 

"Allemachtig!" zei Tonnison.

 

Ik was stil en nogal onder de indruk. De aanblik was zo onverwacht groots en griezelig; hoewel deze laatste eigenschap me later meer opviel. Even later keek ik omhoog en naar de andere kant van de kloof. Daar zag ik iets hoog oprijzen tussen het opspattend water: het leek op een fragment van een grote ruïne, en ik raakte Tonnison op de schouder aan. Hij keek geschrokken om zich heen en ik wees naar het ding. Zijn blik volgde mijn vinger en zijn ogen lichtten op met een plotselinge flits van opwinding toen het object binnen zijn gezichtsveld kwam.

 

. 'Kom mee,' riep hij boven het tumult uit. 'We zullen ernaar kijken. Er is iets vreemds aan deze plek; ik voel het in mijn botten.' En hij vertrok, langs de rand van de kraterachtige afgrond. Toen we dit nieuwe ding naderden, zag ik dat ik me niet vergist had in mijn eerste indruk. Het was ongetwijfeld een deel van een vervallen gebouw; toch kwam ik er nu achter dat het niet op de rand van de kloof zelf was gebouwd, zoals ik eerst had gedacht; maar hij zat bijna aan het uiterste uiteinde van een enorme rotspunt die zo'n vijftien of zestig voet boven de afgrond uitstak. In feite hing de grillige puinhoop letterlijk in de lucht.

 

Toen we er tegenover kwamen, liepen we naar de uitstekende rotsarm, en ik moet bekennen dat ik een ondraaglijk gevoel van angst had gevoeld toen ik vanaf die duizelingwekkende plek neerkeek in de onbekende diepten onder ons - in de diepten van waaruit daar steeg ooit de donder van het vallende water op, en de sluier van opstijgende nevel.

 

Toen we de ruïne bereikten, klauterden we er voorzichtig omheen, en aan de andere kant kwamen we een massa gevallen stenen en puin tegen. De ruïne zelf leek mij, toen ik hem nu minutieus onderzocht, een deel van de buitenmuur van een of ander wonderbaarlijk bouwwerk te zijn, hij was zo dik en stevig gebouwd; maar wat het in zo'n positie deed, kon ik geenszins vermoeden. Waar was de rest van het huis, of het kasteel, of wat dan ook?

 

Ik ging terug naar de buitenkant van de muur en vandaar naar de rand van de kloof, terwijl ik Tonnison achterliet die systematisch wroet tussen de hoop stenen en afval aan de buitenkant. Toen begon ik het oppervlak van de grond te onderzoeken, nabij de rand van de afgrond, om te zien of er geen andere overblijfselen waren van het gebouw waartoe het fragment van de ruïne kennelijk behoorde. Maar hoewel ik de aarde met de grootste zorg bekeek, kon ik nergens iets zien dat erop wees dat er ooit een gebouw op die plek had gestaan, en ik raakte meer in de war dan ooit.

 

Toen hoorde ik een kreet van Tonnison; hij schreeuwde opgewonden mijn naam, en zonder aarzelen haastte ik me langs de rotsachtige kaap naar de ruïne. Ik vroeg me af of hij zichzelf pijn had gedaan, en toen kwam de gedachte dat hij misschien iets had gevonden.

 

Ik bereikte de afgebrokkelde muur en klom eromheen. Daar trof ik Tonnison aan bij een kleine uitgraving die hij tussen het puin had gemaakt: hij veegde het vuil weg van iets dat op een boek leek, veel verfrommeld en vervallen; en zijn mond openen, elke seconde of twee, om mijn naam te brullen. Zodra hij zag dat ik was gekomen, overhandigde hij me zijn prijs en zei dat ik hem in mijn tas moest stoppen om hem tegen het vocht te beschermen, terwijl hij zijn verkenningen voortzette. Dit deed ik echter eerst door de pagina's door mijn vingers te halen en op te merken dat ze dicht gevuld waren met netjes, ouderwets schrift dat heel goed leesbaar was, behalve in één gedeelte, waar veel van de pagina's bijna vernietigd waren, omdat ze vertroebeld waren. en verfrommeld, alsof het boek op dat deel dubbelgevouwen was. Dit, ontdekte ik van Tonnison, was eigenlijk zoals hij het had ontdekt, en de schade was waarschijnlijk te wijten aan het vallen van metselwerk op het geopende deel.

 

Vreemd genoeg was het boek vrij droog, wat ik toeschreef aan het feit dat het zo veilig tussen de ruïnes was begraven.

 

Nadat ik het boek veilig had opgeborgen, draaide ik me om en hielp Tonnison bij zijn zelfopgelegde opgravingstaak; toch, hoewel we meer dan een uur hard hebben gewerkt en alle opgehoopte stenen en afval hebben omgegooid, kwamen we niets meer tegen dan enkele stukjes gebroken hout, die delen van een bureau of tafel hadden kunnen zijn; en dus gaven we het zoeken op en gingen terug langs de rots, nogmaals naar de veiligheid van het land.

 

Het volgende dat we deden, was een volledige rondgang maken door de enorme kloof, die we konden waarnemen in de vorm van een bijna perfecte cirkel, behalve waar de door een ruïne gekroonde rotsuitloper eruit stak en de symmetrie bederfde. De afgrond was, zoals Tonnison het uitdrukte, niets zo veel als een gigantische put of put die steil naar beneden ging in de ingewanden van de aarde.

 

Nog een tijdje bleven we om ons heen staren, en toen we merkten dat er een vrije ruimte was ten noorden van de kloof, bogen we onze stappen in die richting.

 

Hier, honderden meters verwijderd van de monding van de machtige kuil, kwamen we bij een groot meer met stil water - stil, dat wil zeggen, behalve op één plek waar een voortdurend borrelen en gorgelen was.

 

. Nu we weg waren van het geluid van de spuitende cataract, konden we elkaar horen praten, zonder luidkeels te hoeven schreeuwen, en ik vroeg Tonnison wat hij van de plek vond - ik vertelde hem dat ik dat niet deed Ik vind het niet leuk, en hoe eerder we eruit waren, hoe beter ik tevreden zou zijn.

 

Hij knikte als antwoord en wierp een steelse blik op het bos erachter. Ik vroeg hem of hij iets had gezien of gehoord. Hij gaf geen antwoord; maar zweeg, alsof ik luisterde, en ik zweeg ook.

 

Opeens sprak hij.

 

"Hoor!" zei hij scherp. Ik keek hem aan, en toen weg tussen de bomen en struiken, onwillekeurig mijn adem inhoudend. Een minuut kwam en ging in gespannen stilte; toch kon ik niets horen, en ik wendde me tot Tonnison om dat te zeggen; en toen, terwijl ik mijn lippen opendeed om te spreken, kwam er een vreemd jammerend geluid uit het bos aan onze linkerkant. . . . Het leek door de bomen te zweven, en er was een geritsel van bewegende bladeren, en daarna stilte.

 

Opeens sprak Tonnison en legde zijn hand op mijn schouder. 'Laten we hier weggaan,' zei hij, en hij begon langzaam te lopen naar de plek waar de omliggende bomen en struiken het dunst leken. Terwijl ik hem volgde, drong het plotseling tot me door dat de zon laag stond en dat er een rauw gevoel van kilte in de lucht hing.

 

Tonnison zei verder niets, maar ging gestaag door. We waren nu tussen de bomen en ik keek nerveus om me heen; maar zag niets, behalve de stille takken en stammen en de verwarde struiken. We gingen verder, en geen enkel geluid verbrak de stilte, behalve het af en toe knappen van een takje onder onze voeten, terwijl we verder liepen. Toch had ik, ondanks de stilte, het afschuwelijke gevoel dat we niet alleen waren; en ik bleef zo ​​dicht bij Tonnison dat ik twee keer onhandig tegen hem trapte, hoewel hij niets zei. Een minuut, en toen nog een, en we bereikten de grenzen van het bos dat uiteindelijk uitkwam op de kale rotsachtigheid van het platteland. Pas toen was ik in staat de kwellende angst van me af te schudden die me tussen de bomen had gevolgd.

 

Eens, toen we wegreden, leek er in de verte weer een geluid van muren te komen, en ik zei tegen mezelf dat het de wind was - maar de avond was ademloos. Even later begon Tonnison te praten.

 

'Kijk,' zei hij vastberaden, 'ik zou de nacht op die plek niet willen doorbrengen voor alle rijkdom die de wereld bezit. Het heeft iets onheiligs - duivels. je sprak. Het leek me dat de bossen vol gemene dingen waren - weet je! "Ja," antwoordde ik, en keek achterom naar de plaats; maar het was voor ons verborgen door een verhoging in de grond.

 

'Daar is het boek,' zei ik, en ik stak mijn hand in de tas. "Heb je het veilig?" vroeg hij, met een plotselinge opwelling van angst. "Ja," antwoordde ik.

"Misschien," vervolgde hij, "zullen we er iets van leren als we terug zijn in de tent. We kunnen ook maar beter opschieten; we zijn nog ver weg en ik heb nu geen zin om betrapt te worden. hier in het donker." Het was twee uur later toen we de tent bereikten; en zonder uitstel gingen we aan de slag om een ​​maaltijd te bereiden; want we hadden niets gegeten sinds onze lunch tussen de middag.

 

Na het eten ruimden we de spullen op en staken onze pijpen aan. Toen vroeg Tonnison me om het manuscript uit mijn tas te halen. Dat deed ik, en toen, omdat we er niet allebei tegelijkertijd uit konden lezen, stelde hij voor dat ik het ding hardop zou voorlezen. 'En let op,' waarschuwde hij, mijn neigingen kennend, 'sla niet het halve boek over.' Maar als hij maar had geweten wat erin stond, zou hij hebben beseft hoe onnodig zo'n advies was, tenminste voor een keer. En daar, gezeten in de opening van onze kleine tent, begon ik het vreemde verhaal van dit Manuscript; en daarom wordt dit op de volgende pagina's verteld. ...

 

~~ Wordt vervolgd...

 

No comments:

Post a Comment

Please be considerate of others, and please do not post any comment that has profane language. Please Do Not post Spam. Thank you.

Powered By Blogger

Labels

Abduction (2) Abuse (3) Advertisement (1) Agency By City (1) Agency Service Provided Beyond Survival Sexual Assault (1) Aggressive Driving (1) Alcohol (1) ALZHEIMER'S DISEASE (2) Anti-Fraud (2) Aspartame (1) Assault (1) Auto Theft Prevention (9) Better Life (1) Books (1) Bribery (1) Bullying (1) Burglary (30) Car Theft (8) Carjackng (2) Child Molestation (5) Child Sexual Abuse (1) Child Abuse (2) Child Kidnapping (3) Child Porn (1) Child Rape (3) Child Safety (18) Child Sexual Abuse (9) Child Violence (1) Classification of Crime (1) Club Drugs (1) College (1) Computer (4) Computer Criime (4) Computer Crime (8) Confessions (2) CONFESSIONS (7) Cons (2) Credit Card Scams (2) Crime (11) Crime Index (3) Crime Prevention Tips (14) Crime Tips (31) Criminal Activity (1) Criminal Behavior (3) Crimm (1) Cyber-Stalking (2) Dating Violence (1) Deviant Behavior (6) Domestic Violence (7) E-Scams And Warnings (1) Elder Abuse (9) Elder Scams (1) Empathy (1) Extortion (1) Eyeballing a Shopping Center (1) Facebook (9) Fakes (1) Family Security (1) Fat People (1) FBI (1) Federal Law (1) Financial (2) Fire (1) Fraud (9) FREE (4) Fun and Games (1) Global Crime on World Wide Net (1) Golden Rules (1) Government (1) Guilt (2) Hackers (1) Harassment (1) Help (2) Help Needed (1) Home Invasion (2) How to Prevent Rape (1) ID Theft (96) Info. (1) Intent (1) Internet Crime (6) Internet Fraud (1) Internet Fraud and Scams (7) Internet Predators (1) Internet Security (30) Jobs (1) Kidnapping (1) Larceny (2) Laughs (3) Law (1) Medician and Law (1) Megans Law (1) Mental Health (1) Mental Health Sexual (1) Misc. (11) Missing Cash (5) Missing Money (1) Moner Matters (1) Money Matters (1) Money Saving Tips (11) Motive (1) Murder (1) Note from Birdy (1) Older Adults (1) Opinion (1) Opinions about this article are Welcome. (1) Personal Note (2) Personal Security and Safety (12) Porn (1) Prevention (2) Price of Crime (1) Private Life (1) Protect Our Kids (1) Protect Yourself (1) Protection Order (1) Psychopath (1) Psychopathy (1) Psychosis (1) PTSD (2) Punishment (1) Quoted Text (1) Rape (66) Ravishment (4) Read Me (1) Recovery (1) Regret (1) Religious Rape (1) Remorse (1) Road Rage (1) Robbery (5) Safety (2) SCAM (19) Scams (62) Schemes (1) Secrets (2) Security Threats (1) Serial Killer (2) Serial Killer/Rapist (4) Serial Killers (2) Sexual Assault (16) Sexual Assault - Spanish Version (3) Sexual Assault against Females (5) Sexual Education (1) Sexual Harassment (1) Sexual Trauma. (4) Shame (1) Sociopath (2) Sociopathy (1) Spam (6) Spyware (1) SSN's (4) Stalking (1) State Law (1) Stress (1) Survival (2) Sympathy (1) Tax Evasion (1) Theft (13) this Eve (1) Tips (13) Tips on Prevention (14) Travel (5) Tricks (1) Twitter (1) Unemployment (1) Victim (1) Victim Rights (9) Victimization (1) Violence against Women (1) Violence. (3) vs. (1) Vulnerable Victims (1) What Not To Buy (2)